Wist U....
"Genezingsbedieningen"
Een artikel van A.P. Geelhoed.
"Geliefden, daar gij het nu van tevoren weet, weest
op uw hoede" (2
Petrus 3:17)
Nieuwsbulletin nr. 11 (14-11-2006)
· Het geringe resultaat van
de hedendaagse genezingsbedieningen
· De eerste getuige uit eigen
kring
· De tweede getuige uit eigen
kring
· Waarom moet dit gezegd
worden?
· Op zoek naar een wonder
I (programma van de EO)
· Op zoek naar een wonder
II
· Verzoek tot informatie
over Jan Zijlstra
· Tenslotte nog dit: houd
moed
Het geringe resultaat van de hedendaagse genezingsbedieningen
Een ieder die vele jaren in het hart van de evangelische beweging heeft doorgebracht
weet dat ook bij de zoge-naamde genezingsbedieningen nauwelijks werkelijk
wonderbaarlijke genezingen voorkomen. Wonderbaarlijk in de zin van plotselinge
volledige genezingen, zoals in de tijd van Jezus en de apostelen standaard
het geval was. Het ene moment lag b.v. de schoonmoeder van Petrus met hoge
koorts op bed, het volgende moment was ze bezig om Jezus en de apostelen te
dienen.(Matt
8:14,15)
Vanaf het begin van de zeventigerjaren, de tijd van mijn bekering, hebben
bijna alle bekende Nederlandse genezers Middelburg wel een keer aangedaan,
mensen als Karel Hoekendijk, Johan Maasbach en Jan Zijlstra. Ik ken persoonlijk
de organisator van genezingssamenkomsten met Karel Hoekendijk in Middelburg.
Niemand genezen. Bij Maasbach hetzelfde.
Het zal best wel eens voorkomen dat er iemand wonderbaarlijk geneest, maar
mijn stelling is dat dit niet vaker gebeurt dan in andere kringen waar serieus
wordt gebeden. Het al of niet hebben van een genezingstheologie (b.v. genezing
is in de verzoening) lijkt voor het resultaat geen enkel verschil uit te maken.
Let wel, ik zeg niet dat er helemaal geen genezingen voorkomen, af en toe
wordt iemand onmiddellijk genezen. Maar, zoals gezegd, dat gebeurt overal
waar ernstig tot God word gebeden.
Om verwarring te voorkomen. Het is wel van belang dat er onderscheid wordt
gemaakt tussen aan de ene kant genezing en aan de andere kant bevrijding van
occulte bindingen en bezetenheid. Ik heb in de voorbije 35 jaar in het pastoraat
nooit met iemand te maken gehad die niet bevrijd werd. Klopgeesten in huis,
geestverschijningen, omhooggetild worden naar het plafond, de keel dichtgeknepen
als je wilt bidden, stuiptrekkend op de grond vallen, dit soort dingen zijn
we in het gewone gemeentepastoraat tegengekomen. Alles week voor het gelovig
gebed en het gezag van de naam van Jezus. Dit staat in scherp kontrast met
de gebeden voor zieke mensen. Persoonlijk heb ik nooit een wonderlijke onmiddellijke
genezing meegemaakt, waar ik direct bij aanwezig was, het is wel in mijn omgeving
enkele malen gebeurd.
Dit is mijn eigen waarneming. Misschien brengt iemand hier tegen in dat dit
het getuigenis is van iemand die zelf niet charismatisch is. En wellicht is
hij daarom bevooroordeeld en niet goed op de hoogte.
Daarom wijs ik op twee getuigenissen van geestelijke leiders uit het midden
van de Pinkster en de charismatische beweging zelf. De ene is Robert P. Menzies
en de andere is Ben Hoekendijk. Zij getuigen beiden dat er in al die jaren,
waarin zij in het hart van de pinksterbeweging waren, slechts een enkeling
werkelijk genas.
De eerste getuige, Robert Menzies
De eerste getuige is Robert P. Menzies. Menzies heeft in samenwerking met
zijn vader het boek "Geest en kracht - de theologie van de pinksterbeweging"
geschreven. De Nederlandse uitgave is eind vorig jaar verschenen.
Menzies is opgegroeid binnen de pinksterbeweging, is zendeling en heeft les
gegeven aan pinksterbijbelscholen, evenals zijn vader. Zij kennen de pinksterbeweging
van binnenuit.
Het is niet zomaar een boek. Het is mede uitgeven door de VPE. VPE staat voor
de Verenigde Pinkster- en Evangeliegemeenten in Nederland. Het logo van de
VPE staat in het boek en er staat een aanbeveling op de achterzijde van Peter
B. Sleebos, de voorzitter van de VPE. Hij noemt de schrijver "één
van de betere pinkster-theologen".
In het boek erkent Menzies dat er slechts incidenteel iemand geneest. In het
hoofdstuk over genezing stelt hij een vraag die hij daarna gaat beantwoorden.
De vraag luidt: "Hoe kan de genezing die God schenkt nu geworteld zijn
in de verzoening als dat zo onzeker is en we het zo beperkt en incidenteel
ervaren?" (p. 177) Hij erkent met deze woorden dat genezing onzeker is.
Niet zomaar onzeker maar hij zegt: "zo onzeker" en dat genezing
(zelfs in pink-sterkringen!) slechts "beperkt en incidenteel" wordt
ervaren. Let vooral op het woord incidenteel. Als iets slechts incidenteel
voorkomt dat komt het slechts heel af en toe voor.
Daar heeft Menzies het moeilijk mee omdat hij, net als vele anderen, heeft
geconstateerd dat de werkelijkheid niet overeenkomt met de (pinkster)leer
over genezing. Hij had geconstateerd dat genezingen onzeker zijn en slechts
incidenteel voorkomen, terwijl die volgens de pinksterleer niet onzeker zouden
moeten zijn. Hier worstelt hij mee. In het boek tracht hij daar een verklaring
geven voor de kloof tussen leer en werkelijkheid. Maar intussen erkent hij
wel dat er slechts weinigen genezen.
De tweede getuige, Ben Hoekendijk
De tweede getuige die ik aan wil voeren is Ben Hoekendijk.
Ben Hoekendijk is tientallen jaren één van de meest vooraanstaande
leiders van de Nederlandse Pinkster- en charismatische beweging geweest. Hij
was oprichter en vele jaren de leider van Stichting Opwekking. Dat is de stichting
die de bundel met de Opwekkingsliederen uitgeeft en die onder meer jaarlijks
de grote conferentie met Pinksteren organiseert (Vroeger in Vierhouten, nu
elders).
In het door hem geschreven boek "Op zoek naar Balans" vertelt hij
dat hij met duizenden zieke mensen gebeden heeft en hij erkent dat er slechts
een enkeling genas. Hij spreekt daarover op de bladzijde 41 van het boek.
(Ben Hoekendijk, Op zoek naar Balans, uitgeverij Gideon, 1986, ISBN 9060673840,
p 41).
Ik citeer: "Er was een tijd, zo'n twintig jaar terug, dat wij onze tent
opzetten in een stad en het spandoek met 'Jezus redt en geneest' er bovenop
hingen."
"Net als zij (William Branham, Tommy Hicks, Oral Roberts en T.L. Osborn)
liet ik de zieken voor het podium langs komen en legde ik ze de handen op
…. Honderden, ja duizenden hebben we zo de handen opgelegd en gebeden
voor genezing. Er gebeurden enkele opmerkelijke genezingen …."
Hier hebben we zwart op wit het getuigenis van voormalig pinksterleider Ben
Hoekendijk. Hij heeft met duizenden mensen gebeden en er gebeurden enkele
opmerkelijke genezingen. Zet de duizenden zieke mensen af tegen de enkeling
die genas. Hij geeft hier toe dat het gebed met de zieken nauwelijks resultaat
had. Er genas slechts een enkeling.
Alhoewel hij voor duizenden gebeden heeft en er slechts een enkeling genas
heeft hij toch jarenlang met de boodschap rondgetrokken dat Jezus geneest.
Hij hing, zoals hij vertelt, zelfs een spandoek op de evangelisatietent met
de tekst "Jezus redt en geneest". Hij verkondigde in die jaren dat
genezing in de verzoening is en dat het de wil van God is om iedere zieke
te genezen.
Het is tekenend voor zijn irrationaliteit dat hij rustig in een volgend boek,
dat 1 jaar later uitkwam, beweert dat het Gods wil is om altijd te genezen.
Ik citeer: "Genezing is de wil van de Vader" (Leven in de Geest,
Ben Hoekendijk, Gideon, 1987, ISBN 9060674294, pagina 57)
Tot zover het tweede getuigenis. Ik heb deze twee getuigenissen mede uitgekozen
omdat Menzies en Hoekendijk ze op hebben geschreven. Ieder die twijfelt kan
het in de genoemde boeken nalezen.
Waarom moet dit gezegd worden?
Omdat ondanks deze feiten velen toch de gelovigen blijven misleiden op het
punt van genezing. Zieken wordt valse hoop gegeven. Ik heb de pinkstergelovigen
van harte lief en respecteer hen, maar ik heb van nabij zoveel leed gezien,
als gevolg van de leer dat God altijd of meestal wil genezen, dat ik toch
moet waarschuwen. Het lijden van vele zieken wordt er zeer door verzwaard
en het geloof van velen geschokt en afgebroken. Want als het wer-kelijk waar
is dat de bijbel iedere zieke genezing belooft, hoe kan het dan dat slechts
zo weinigen werkelijk gene-zen? Komt God zijn beloften dan niet na? Of heeft
God de ruif met het voedsel zo hoog gehangen dat slechts een enkeling, met
een bovenmenselijk geloofsinspanning, er bij kan? En wat zegt dat dan over
God?
Menzies vertelt een verhaal dat typerend is voor wat ik keer op keer in mijn
omgeving heb meegemaakt en gehoord. Het gaat over wat een leraar van een (pinkster)bijbelschool
hem vertelde. Ik citeer: "Hij had zelf meege-maakt hoe een familielid
vocht tegen kanker die haar lichaam verwoestte en hij had veel gebeden voor
genezing aangehoord. Hij wist dat de zieke vrouw en ook het merendeel van
degenen die voor haar baden een sterk geloof hadden. Hij had de woorden van
bemoediging en advies gehoord. En ondanks dit alles zag hij hoe dit dierbare
familielid een langzame en pijnlijke dood stierf" (Geest en kracht, p.
177)
Wat zal ik zeggen? We hebben de kaart bewaard van de begrafenis van een vrouw
met kanker die door Bennie Hinn genezen was verklaard en die na 1 jaar overleed
aan de kanker. De vrouw van een kennis is recent overle-den, terwijl hij tot
het einde toe, onder inspiratie van de gevaarlijke vloek en zegen leer van
Derek Prince, gene-zing heeft geclaimd en vloeken heeft verbroken. En zo zou
ik door kunnen gaan.
Ik geloof dat God kan genezen. Elke genezing is in feite van God. En ik geloof
dat God spectaculair kan genezen, van het ene moment op het andere. Ik heb
het in mijn omgeving enkele keren meegemaakt. Maar het gebeurde slechts incidenteel,
precies zoals Menzies het zegt.
Elke keer komen er weer nieuwe genezers langs. Nu weer mensen als Emenike
en Zijlstra. Wat is het resultaat als de stofwolken zijn opgetrokken? Zou
het deze keer wel werken? Is het bij hen anders dan b.v. bij Johan Maasbach,
Karel Hoekendijk en Ben Hoekendijk. Hebben de nieuwe genezers een krachtiger
zalving dan die van de vorige generatie? Ik geloof er niet in.
Victor Emenike heeft zijn organisatie zelfs 'It is Easy" (Het is gemakkelijk)
genoemd. Het is blijkbaar, volgens hem, eenvoudig, gemakkelijk, om genezen
te worden. Een ironische opmerking ligt op mijn lippen, maar daar is
het onderwerp te ernstig voor. Emenike verkondigt op zijn site overigens zonder
omhalen het oude klassieke pinkster-standpunt dat het altijd Gods bedoeling
is om te genezen.
Op zoek naar een wonder I
Op zoek naar een wonder is de titel van een EO programma. Het bestond uit
een serie uitzendingen die inmiddels alle zijn uitgezonden.
Voor het programma heeft men een aantal zieken gezocht. Daarop is men met
hen naar een aantal van de beken-de charismatische genezers gegaan opdat die
voor hen zouden bidden. In het programma wordt dit op de voet gevolgd. In
de vorm van een reallife soap.
De opzet was grondig. Vooraf werd b.v. goed gecontroleerd, via de behandelende
artsen, of men inderdaad ziek of gehandicapt was. Dus bedrog was op dat punt
niet mogelijk.
Het resultaat? Niemand genezen. Precies zoals je op basis van de hierboven
door Menzies en Hoekendijk gege-ven getuigenissen kon verwachten. Wel waren
er de gebruikelijke aankondigingen (valse profetische uitspraken) dat mensen
genezen waren, bij sommigen genezers werd in de Geest gevallen.
Het resultaat is dat ongelovige en gelovige televisiekijkers de indruk hebben
gekregen dat wij een dode God heb-ben, een God die veel belooft maar het niet
nakomt. Dat is het treurige resultaat als je namens God meer belooft dan waar
je vanuit de Bijbel een mandaat voor hebt.
Op zoek naar een wonder II
Van verschillende zijde is er kritiek gegeven op de aanpak van de EO.
Zoals wel vaker had de EO het programma uitbesteed aan een productie maatschappij.
Die had blijkbaar weinig affiniteit met het christelijke geloof. Maar de opzet
was op zich goed. Zoek een aantal mensen die werkelijk ziek zijn en ga naar
de bekende genezers toe en zie of ze genezen.
Onder meer Gerrie Velema heeft kritiek gegeven. Ze was bij de serie betrokken
als pastoraal medewerkster, maar halverwege werd ze er uitgezet. Maar was
het anders afgelopen als zij er bij was geweest?
Ook Jan Zijlstra had kritiek op de opzet. Maar waarom? Hij wilde niet meewerken.
Was hij bang om door de mand te vallen? Ik heb hem bij Andries Knevel in het
elfde uur horen beweren dat het normaal gesproken Gods bedoe-ling is om te
genezen, er zijn alleen soms onbegrijpelijke uitzonderingen waar de genezing
niet plaats heeft. Wel, hier waren een aantal zieke mensen, een aantal van
hen geloofden oprecht in de Here Jezus. Was dat niet genoeg? Waarom waren
ze niet welkom bij zijn samenkomsten?
Verzoek tot informatie over Jan Zijlstra
Ik ben bezig met het onderzoeken van de leer en de praktijk van evangelist
Jan Zijlstra. Voor het onderzoek gebruik ik zijn website, diverse van zijn
boeken, videobanden, en andere informatie. Hebt u informatie over Zijlstra,
weet u van mensen die genezen zijn, of van mensen die niet genezen zijn. Hebt
u samenkomsten meegemaakt? Dan zou ik dat graag van u horen. Ik heb zelf ook
een vraag over de inhoud van de samenkomst die ik graag zou stellen aan mensen
die er bij zijn geweest.
+ Tenslotte nog dit: houd moed (het laatste deel is ingekort vanwege de overlap)
Jezus komt terug
"Nog een korte tijd en Hij die komt zal er zijn" (Hebr.
10:37)
"Want het heil is ons nu meer nabij dan toen wij tot het geloof kwamen"
(Rom.
13:11)
O what a day that shall be
When my Jesus I shall see
Een hartelijke groet,
Ary Geelhoed
Bijbelstudie Centrum – wistu@bijbelstudiecentrum.nl